L’any 1986, amb la integració del Cremallera de Núria a l’estructura de la companyia, FGC va fer el primer pas per esdevenir una de les empreses ferroviàries més variades del món, atès que no tan sols incorporava la gestió d’un nou mitjà de transport, sinó també un tipus de servei diferent vinculat al turisme i als esports de muntanya.
El Cremallera de Núria, l’únic mitjà de transport que arriba fins a la vall del mateix nom, va ser construït per la companyia Ferrocarrils de Muntanya a Grans Pendents (FMGP) a finals dels anys vint i va ser inaugurat el 22 de març de 1931. La línia va passar a dependre de la Generalitat de Catalunya l’any 1982 i, tot seguit, va ser sotmesa a un ampli procés de modernització que va culminar amb la integració a la xarxa d’FGC. La renovació del cremallera va incloure accions com ara la posada en servei de tres nous automotors, la modernització de les locomotores i els cotxes de viatgers, la construcció dels tallers de Ribes-Vila i la substitució de les vies.
Finalment, la integració del Cremallera de Núria també va suposar la incorporació a FGC de les diferents instal·lacions d’esquí de les estacions de Vall de Núria i La Molina, a més dels funiculars de Montserrat.