L’any 2003 es va reobrir un dels ferrocarrils més representatius de Catalunya, el Cremallera de Montserrat, que ben aviat va superar el seu predecessor en popularitat.
L’antic cremallera, que havia entrat en servei l’any 1892, funcionava amb locomotores de vapor i cotxes de viatgers de fusta. La companyia impulsora, Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes, S.A. (FMGP), va decidir construir-lo per facilitar l’accés als nombrosos pelegrins i als primers turistes que pujaven fins al santuari de Montserrat. Malgrat l’èxit, la manca d’inversions i de manteniment va anar pesant sobre la línia i la companyia va decidir clausurar-la l’any 1957. Tanmateix, a diferència d’altres línies tancades, es va decidir conservar la traça ferroviària, la qual cosa en va facilitar, al cap d’unes quantes dècades, la reconstrucció, motivada principalment pel col·lapse dels accessos per carretera al monestir de Montserrat i per l’impuls de la societat civil.
A diferència de l’antic, el nou Cremallera de Montserrat disposa de trens elèctrics amb visió panoràmica, que ofereixen un accés a la part alta de la muntanya ràpid i respectuós amb el medi ambient.