Recentment, amb l’entrada en servei de les noves unitats Stadler, l’any 2016 es va materialitzar definitivament l’assumpció per FGC de la línia ferroviària entre Lleida i la Pobla de Segur. La línia havia estat inaugurada fins a Balaguer l’any 1924 i fins a la Pobla gairebé tres dècades després, l’any 1951. Durant les dècades posteriors, la manca d’inversions i manteniment van provocar el declivi de la línia i, a mitjan anys vuitanta, es va plantejar el seu tancament, que només es va evitar gràcies a la forta mobilització ciutadana. En aquest context, la Generalitat de Catalunya i el Govern central de Madrid van iniciar una llarga negociació per al traspàs de la gestió de la línia a FGC, que va finalitzar l’any 2005.
Una vegada formalitzat el traspàs, la prioritat va ser la millora i la renovació total de les precàries infraestructures heretades, mentre que l’explotació va ser provisionalment subcontractada a Renfe. Gairebé una dècada després, el 2014, es va iniciar una nova fase amb l’assumpció completa d’FGC de l’explotació de la línia, la formació del nou personal, la futura integració urbana al seu pas per Balaguer i l’adquisició de nou material mòbil.