Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha fet palès, al llarg dels seus quaranta anys d’història, un dels trets que més la caracteritzen: la capacitat d’adaptació de les seves línies a la gran diversitat del territori català. De fet, a hores d’ara, FGC és la companyia ferroviària europea més variada quant a sistemes de transport públic, atès que gestiona línies de ferrocarrils suburbans, com el Metro del Vallès i el Metro del Baix Llobregat; línies de mercaderies, com els ramals de Manresa a Sallent i Súria i el del Port de Barcelona; ferrocarrils de cremallera, com el Cremallera de Núria i el Cremallera de Montserrat; línies de funicular, com els funiculars de Vallvidrera, Gelida, Sant Joan i la Santa Cova, i diversos telecabines i remuntadors, com els de les estacions d’esquí de La Molina, Vall de Núria, Port Ainé, Espot i Vallter 2000.
Tanmateix, aquesta història realment va començar el 23 de juny de 1863, amb la inauguració d’un dels primers ferrocarrils metropolitans del món, el Tren de Sarrià, i es va consolidar durant les dècades següents, amb la proliferació de les xarxes ferroviàries arreu de la Catalunya Central i el Vallès. Amb el temps, aquestes xarxes es van convertir en les dues xarxes que avui coneixem com a Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia, les quals no van ser alienes a les vicissituds del segle XX, com l’arribada de l’electricitat, la Guerra Civil i el desenvolupament del transport per carretera. Així, després d’una vida marcada per la innovació, la supervivència i la modernitat, a la dècada dels anys setanta ambdues xarxes estaven abocades al tancament. Les creixents despeses d’explotació i les errònies polítiques estatals envers el transport ferroviari van portar les companyies gestores a una situació límit.
Vols conèixer més sobre la nostra història?
Coneix la nostra història fita a fita visitant la nostra pàgina “cronologia”.
Afortunadament, el 5 de setembre de 1979 va néixer la nova companyia pública Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que tot seguit va assumir la gestió d’ambdues xarxes. Aquestes xarxes, que ja havien estat transferides uns mesos abans a la Generalitat, reinstaurada feia poc, van començar una nova etapa de la seva història. Una vegada garantida la seguretat en l’explotació, FGC va implementar una nova filosofia empresarial caracteritzada per la innovació i la modernitat i buscant sempre millorar la qualitat del servei i la confortabilitat del passatger. Aquest caràcter empresarial, de la mateixa manera, ha estat aplicat als diferents transports i explotacions turístiques que al llarg d’aquests quaranta anys d’història han estat integrats dins de l’estructura d’FGC.